ULUSAL İLETİŞİM AĞI

10 Eylül 2010 Cuma

Okul Sosyal Hizmeti

05 Kasım 2007



Bugün ülkemizde yaklaşık olarak 30 milyon civarında 18 yaş altı çocuk bulunmaktadır. Bu çocukların içerisinde her türlü ihmal ve istimara maruz kalan veya kalabilecek milyonlarca da çocuğun varlığından söz edilebilir.

Avrupa ülkeleri içerisinde en genç nüfusa sahip olmamıza rağmen, çocuklarımıza ve gençlerimize yönelik sosyal hizmet politikalarımızın yeterince gelişmiş ve uygulanabilir olduğunu söylemek ne yazık ki mevcut veriler ışığında çok fazla mümkün gözükmemektedir. Bugün bütün gelişmiş ülkelerde çocuk konusu gündeme geldiğinde akla ilk gelen sosyal hizmet uygulamalarının başında okul sosyal hizmeti gelmektedir. Okul sosyal hizmeti  çocukları birebir takip sistemine dayalı bir yöntem olarak kullanılmaktadır. Bu sosyal hizmet uygulaması sayesinde yalnızca okuldaki çocuğa değil aynı zamanda evdeki okul yaşına gelmemiş kardeşler de dahil olmak üzere bütün aileye kolaylıkla ulaşılabilmektedir.

Ülkemizde ise çocuk  konusu gündeme geldiğinde ilk akla gelen kurumlardan birisi Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumudur. Ayrıca çocuklara yönelik ihmal ve istismar denildiği zamanda yine çoğunlukla insanların aklına yuva ve yurtlarda yaşanan olumsuzluklar gelmektedir. Ancak bugün SHÇEK’ten kurum bakımı dışında, ayni ve nakdi yardım alanlar da dahil olmak üzere SHÇEK’in ulaşabildiği toplam çocuk sayısı 10 binlerle ifade edilebilmektedir. Ülkemizdeki toplam çocuk oranı ile kıyaslandığında SHÇEK’ın oldukça sınırlı bir hizmet sunduğu ortaya çıkmaktadır. Bu hizmet modelleri de çağımızın gereği olan iyi  yönetişim ilkelerine yeterince uygun düşmemektedir.

Oysa okul sosyal hizmetinde, çocukların her türlü sosyal, ekonomik ve psikolojik sorunlarında öğretmenlerinin önerisi ile  Sosyal Hizmet Uzmanı çocukla ve ailesiyle gerekli  mesleki çalışmalarını yapmakta ve şayet ihtiyaç söz konusu olursa diğer kurumlarla da işbirliği içerisine girebilmektedir.  Ülkemizde ise okullarda sadece psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri verilmeye çalışılmaktadır. Ancak benim burada ifade etmeye çalıştığım okul sosyal hizmeti daha kapsamlı bir sosyal hizmet modelini içermektedir.

Ülkemizde de gelişmiş ülkelerde olduğu gibi, okul sosyal hizmetinin uygulanması için gerekli yasal düzenlemelerin yapılması halinde, daha sağlıklı bireylerin ve toplumun ortaya çıkmasına yardımcı olabilecektir. Okul sosyal hizmeti okullardaki şiddetin ve madde bağımlılığının azalmasına, ayrıca çocukların okul başarılarına da olumlu yönde katkı sağlayabilecektir. Burada asıl önemli olan ise, ülke genelinde her çocuğa ve dolayısıyla her aileye ihtiyaç duyduğunda sosyal hizmet sunulmuş olacaktır. Aksi takdirde sosyal hizmet uygulamaları kurum bakımı ya da ayni nakdi yardımlar ile sınırlı kalacak ve gerçek sosyal hizmet uygulamaları anlaşılamayacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder