ULUSAL İLETİŞİM AĞI

10 Eylül 2010 Cuma

Sosyal Hizmet Kuruluşlarında Toplam Kalite Yönetimi

31 Aralık 2007



Günümüzde bütün gelişmiş ülkelerde hangi alanda olursa olsun uzmanlaşmış personel ile çalışılmaktadır. Bu tür ülkelerde çoğunlukla personelin nitelik ve nicelik olarak yeterliliği söz konusu olabilmektedir. Gelişmekte olan ülkelere baktığımızda ise kimi alanlarda nispeten benzer uygulamalar söz konusu iken, kimi alanlarda ise personelin nitelik ve niceliklerinin oldukça yetersiz olduğu görülebilmektedir.

Gelişmekte olan ülkemizde de uygulamada benzer sorunların yaşandığını söyleyebiliriz. Özellikle sosyal hizmet alanı başta olmak üzere, bazı alanlarda mesleki bilgi ve beceriye sahip insanların çalıştırılması gerekirken, bu alanlarda çeşitli nedenlerden dolayı farklı meslek elemanlarının tercih edildikleri görülebilmektedir. Bu tür uygulamalarda sosyal hizmet kurum ve kuruluşların hizmet kalitesini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Sosyal hizmet kuruluşlarında çoğunlukla personele ilişkin olarak iki tür sorun yaşanabilmektedir. Bu sorunlar personelin niceliksel ve niteliksel olarak eksikliğidir. Bu tür eksikliklerde sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının toplam kalite yönetimini tamamıyla olumsuz yönde etkileyebilmektedir.

Diğer alanlarda olduğu gibi sosyal hizmet alanında çalıştırılacak olan bütün personelin de bırakın başka alanlardan olmayı, alan içerisinden bile büyük bir özenle seçilmesi gerekmektedir. Ayrıca sadece Sosyal Hizmet Uzmanı, Psikolog ve Çocuk Gelişimci vb. olmakta yetişmiş meslek elemanı olmak anlamına gelmeyebilir. Çünkü her alan ayrı bir uzmanlaşmayı gerektirmektedir. Örneğin; çocuk diyoruz ancak hangi çocuk? Özürlü çocuk mu? Yuva ve yurt çocuğumu? Sokakta yaşayan çocuk mu? Sokakta çalıştırılan çocuk mu? vb. soruları çoğaltmak mümkündür. Ancak burada asıl önemli olan çalıştırılacak olan meslek elemanlarının hangi meslekten olursa olsun alana ilişkin uzmanlaşmalarının sağlanmasıdır. Unutulmamalıdır ki alana ilişkin uzmanlaşma hizmet kalitesini kat ve kat artıracaktır.

Sosyal hizmetlerle ilgili olarak SHÇEK ve belediyeler başta olmak üzere tüm kamu kurum ve kuruluşlarında yaşlı, özürlü, çocuk, genç, kadın vb. hangi alanda çalıştırılıyorsa çalıştırılsın bütün personelin alana ilişkin olarak, gerek işe ilk başladıklarında gerekse her yıl yapılması gereken hizmet içi eğitimlerle verimliliklerinin ve hizmet kalitelerinin artırılması gerekmektedir.

Aksi takdirde deneme yanılma yoluyla sorunlarını çözmeye çalışan personelin istenilen düzeyde hizmet üretebilmesi ve verimlilik sağlayabilmesi söz konusu olamayabilir. Ülkemizin en önemli sorunlarından birisi olan adamına göre iş yerine işe göre adam uygulamasına geçilmesi gerekmektedir. Aksi takdirde yeterince dünyayı algılayamayan ve dünyadaki sosyal hizmet uygulamalarından ve çocuk politikalarından uzakta kendi içinde sorunları çözmeye çalışan ancak çözemeyen bir anlayış söz konusu olabilir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder